MarijkeInBenin.reismee.nl

week 7

Hey iedereen

Wat is week 7 weer voorbij gevlogen!Mijn tijd hier in het warme Benin kort, en dat vind ik niet zo fijn!!!

Dinsdag was het Tabaski. Dit is het offerfeest van de Islam.Een dag waarop er een groot gebed wordt gehouden in de voormiddag, wat eindigt met de slachting van een schaap (hier nog zonder verdoving :( )In tegenstelling tot België waar enkel de Christelijke feestdagen als vakantiedag gelden, geldt dit hier ook voor enkele Islamietische feestdagen..Dinsdag dus iedereen thuis!!! In de namiddag waren we dan uitgenodigd door Moslim-vrienden vanmijn gastpapa om mee Tabaski te komen vieren. Ik vond dit zeer leuk omdat ik zo kon zien hoe de Moslims dit vieren, maar anderzijds had ik al eens de negatieve ervaring gehad van schaap (zie mijn blogje van in het begin :) )....voorbereid als ik was had ik dus veel rijst genomen en slechts een klein stukje vlees!!! mwahahah, en gelukkig want weeral beviel de smaak me absoluut niet!! De vrouw des huizes kwam dan eens horen of alles in orde was en zei me 'er is nog veel vlees daar op tafel hé, want vandaag is het dag van het vlees :) !!!! Hahah is vriendelijk ja geknikt en gelachen :). Gelukkig drong ze niet aan!

Woensdag heb ik dan een Afrikaans stofje weggedaan om er een rokje van te laten maken..ben eens benieuwd, want ik was er al eens eerder geweest en had toen in boekjes gebladderd op zoek naar een geschikt model, maar diegene die mijn rokje gaat maken heeft dat toen niet gezien!! Spannend!! Zaterdag zie ik het resultaat.

De rest van de dag heb ik beetje geluierd op het terras en met de kindjes gespeeld!

Donderdag ging ik dan met het werk een dagje naar Grand Popo. Het project rond de mangrove, waarrond de ONG reeds enkele maanden werkt is bijna afgelopen en het was tijd om dit voor te stellen aan de bevolking, andere ONG's, de burgemeester,...waarrond er dan een debat kon gehouden worden. Ik moest om 4.45u opstaan!!! auw auw....maar het was best een interessante dag..Wel vreemd: het debat dat de mensen hielden ging eerder over de taalfouten in het document dat echt over de grond van de zaak!!!

Vrijdag deden we dan hetzelfde als donderdag, maar dan in Ouidah. Dit stadje had ik al eens bezocht. Toen we aankwamen was er een probleem met de zaal. Normaal moesten we om 8.30 beginnen, maar uiteindelijk was het 12.30u!! En hoe vreemd..al de uitgenodigde zijn samen blijven wachten tot 12.30u!!! Hoewel deze dag dus eigenlijk minder goed verlopen is, is het resultaat wel beter dan in Grand popo. De mensen hebben deze keer echt over de grond van de zaak nagedacht en enkele nuttige dingen gezegd, die we dus nu kunnen aanpassen in het document en die handig zijn voor de uitwerking die later volgt!!! :) Deze twee dagen werden gefilmd en donderdag moest ik dan ook een interviewtje geven...man man stress!!! Maar het ging beter dan verwacht, ik ben erin geslaagd om enkele minuten lang in het Frans mijn mening te geven zonder een overdadig gebruik van het door ieder wel gekende woordje 'euhhh' =)..Ik was dus best trots op mezelf!!! hihi

Zaterdag heb ik met Aletta en Amber dan Ganvie bezocht. Dit is een dorpje gebouwd op een meer, dus een palendorpje! Echt heel mooi...het was dus met een piroque dat je naar het dorpje ging en dan daar drie keer uistappen om u te laten verleiden door de souvenier standjes. Een piroque is zo'n boomstamboompje gelijk in Pocahontas =)!!! De gids was wel erg, die heeft bijna niets uitleg gegeven, alles wisten we al uit de reisgids. Vlug geld verdienen was zijn doel!! En echt zo geniepig, zo op een gegeven moment zei hij van 'binnen 10 min. gaan we daarnog varen voor een klein beetje extra'...maar als je niet goed oplette, of het niet goed verstond en dus niet reclammeerde kwam je wel bedrogen uit!!! En natuurlijk op het einde was men verontwaardigd dat de fooi veel te weinig was!!!! phuh!!! IDaarna zijn we dan terug richting Cotonou gereden met een taxi en hebben we samen nog gezellig iets gegeten.

's Avonds heb ik dan nog even met de kinderen gespeeld, maar ben toch op tijd mijn bedje in gekropen want het waren drie vermoeiende dagen! (alleja zeker donderdag en vrijdag omdat ik om 4.45u moest opstaan :) )

's Zondags heb ik lekker uitgeslapen tot 8.10u, op mijn gemak iets gegeten..kamer beetje opgeruimd, kledij gewassen en in de namiddag dan een bezoekje gebracht aan mijn eerste gastgezin!! Oooh wat was het leuk hen nog is te zien!! Genevieve (gastmama) was wel moe want Divin Priscille (weten jullie nog, het babytje zonder naam toen ik vertrok naar mijn ander gastgezin) slaapt eigenlijk alleen in de dag en houdt dus snachts iedereen wakker :)

Ik heb dus voornamelijk met Gérard gebabbeld!!! Ooh echt gezellig!

Er kwam dan een stoet voorbij voor Advent (denk ik toch want aangezien ik advent niet in het Frans ken, vroeg ik of het was voor de vier weken voor Kerstmis en daar kreeg ik toch een ja op geantwoord :) ) en ik was aan het kijken samen met Thierry, (gastpapa) en wie liep er daar vanvoor in de stoet!!!! MARCUS!!!! Marcus was dus mijn tamtamleraar (voor mocht ik dat nog niet eerder verteld hebben :) ) oooooooh wat was ik blij die te zien....we hadden niet echt de tijd om even te kletsen dus na een omhelzing en enkele korte zinnetjes moest hij verder stappen!!! Maar we gaan voor ik naar Belgie kom zeker nog afspreken dus geen nood!!!

Het was dus zeker een geslaagde namiddag!!!

tot de volgende

dikke kus

ps...iedereen bedankt voor de blogberichtjes en de mailtjes...Echt fijn om te lezen en dat helpt echt tegen de heimwee..zogoed zelfs dat ik nog belange niet naar huis wel komen want ik ga hier alles veel te hard missen!!!!

Reacties

Reacties

Lieselot

Amai, dat klinkt daar allemaal zeer leuk! Ik word er zelfs een beetje heel jaloers van! :-)
Hier breken drukke tijden aan (Papers, studeren, nog meer papers en nog meer studeren! :-s)
In tegenstelling tot de warme temperaturen daar in het verre Benin, is het hier steeds kouder en kouder aan het worden! Het heeft zelfs gesneeuwd vandaag! (En ja, ik zeg dit om je toch een beetje jaloers te maken! Hihi)
Ik ben heel benieuwd naar je 'afrikaanse kleren' en vele souveniertjes! (hint hint! :D)

Maak er daar nog een geweldige tijd van en ik ben en blijf een trouwe 'MarijkeInBenin' Blogvolger!

Xx. Uw allerliefste nicht die u toch wel begint te missen als kotgenootje! Nu kan ik niet meer om de 5 minuten bij jou binnenlopen en samen gezellig babbelen en films kijken! :-(

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active