MarijkeInBenin.reismee.nl

week 6

Hey iedereen

Maandag 8 november was het dan zover, mijn eerste dag op mijn project. Zoals ik jullie in mijn vorige blog al vertelde werk ik de komende 5 weken bij eco-ecolo. Dit is een ONG die zich inzet voor de sensibilisering van vrouwen, hygiene en water, sensibilering rond malaria, educatie van jongeren en de bescherming van de natuur.

Ik werk hier van maandag tot vrijdag, van 8u tot 12.30u en van 15 tot 18.30u. Ik ben begonnen met me te verdiepen in het malariawezen, waarna ik dan een spel heb ontwikkeldvoor desensibilisering van jongeren. Daarna heb ik de problematiek van vrouwen een beetje bekeken en nagedacht over hoe we deze kunnen sensibiliseren. Daarna heb ik me verdiept in een project over de beschermin van de mangrove, waar de ONG zich momenteel voor inzet.

Donderdag zijn we tijdens de uren een babytje gaan bezoeken. De baas had hiervoor een cadeautje en dat moesten we gaan afgeven als we richting kopiecenter trokken. Donderdag was dus een non-productieve dag aangezien in de voormiddag we al een uur zonder stroom hadden gezeten waardoor we niet veel konden doen. En de rest van de dag hebben we fijn in het kopiecenter doorgebracht. =)

Zaterdag trok ik dan met Amber en Arletta, twee Nederlandse meisjes richting marché Dantokpa. Een echt paradijs op aarde!! Ze hebben hier echt alles van kledij tot eetwaren, van huishoudproducten tot de kitscherigste decoratiespulletjes. Missie van de dag: leuken, Arikaanse stofjes kopen, voor leuke westerse rokjes =)! Missie geslaagd? Jazeker...en wat is stoffen kopen verslavend!!! we'll be back soon=).

In de namiddag trokken Amber en ik dan verder richting CPA (Centre de promotion artisanal) waar we in de warme zon langs de vele kraampjes met typisch Afrikaanse souveniertjes hebben gewandeld.

Toen ik 's avonds thuiskwam en iedereen mijn aankopen had laten zien, trokken we, nadat ik nog vlug een handwasje heb gedaan waar heel de familie op heeft staan kijken omdat ze nog nooit een blanke zijn kledij hebben zien wassen met de hand, de keuken in. Wonder boven wonder heeft mijn gastmama deze keer ook geholpen. Aangezien we elkaar niet vaak zien was het leuk om ook even met haar te babbelen.

De nacht van zaterdag op zondag had het heel de nacht geregend en ook toen ik opstond was het nog bewolkt. Ik had schrik want ik had om 10u met Amber afgesproken aan hotel Marina voor een zwempartijtje. Rond half tien kwam er dan toch een stralende zon tevoorschijn en konden we op pad gaan. Zwemmen onder een stralende zon, in één van de chicste hotels van Cotonou..we voelden ons voor een dag een verwende toerist. We hebben het er dan maar van genomen met een zalige pannekoek met suiker, later nog gevolgd door een bordje frietjes!!! =) Resultaat is wel dat we een beetje verbrand zijn want we hebben veel zon gezien dit weekend, die dan nog extra brandend was!! :)

's Avonds kwam Armel nog op bezoek. Dit is de jongere broer van mijn gastmama. Hij, tata silifath, de kinderen en ik trokken dan nog voor een uurtje naar het strand voor een avondwandeling! Stond Armel daar inneens met een slang (python) in zijn handen! Reactie: gillend weglopen uiteraard!!!

'vient Marijke, on va prendre des photo's avec le serpent!!' NO merci!!!!

Conclusie: een zalig weekend!!!

In mijn nieuw gastgezin had ik nog niet echt opgemerkt dat ze de kinderen slagen, enkel roepen en tieren. Tot deze maandagochtend waarop de mama Nasi sloeg met haar handtas recht op het hoofd!! Wat ik uit het getier in het Frans/ Fon kon verstaan was dat ze wat aan de late kant waren om naar school te vertrekken dus ik denk dat Nasi zich niet genoeg haaste ofzo!! Maar zoals alle vrouwelijke bloglezers wel weten kan een handtas 1) erg zwaar zijn, en 2) met al die riempjes en metalen versiersels best pijn doen!!! Dit slagen is toch iets waar ik niet aan kan wennen!!

dikke kus

Marijke

Reacties

Reacties

Tinne

Omaaaj ik ben zo jaloers op da goe weer ginder !! Man man man en hier regent het zo hard dat half België onderstroomt... Is er niet een mogelijkheid da jij wa zon naar hier kan sturen?! Da zou echt zó geweldig zijn :-D
Voor de rest lijk je het me erg druk te hebben wat altijd fijn is ;-).
Ik zal je nogis jaloers maken , ik hoop volgende vrijdag wederom herenigd te zijn met onze dans/zumba-vriendinnetjes want amaj ik denk dat het wel een maand geleden is ofzo !
Ale amuseer je nog goe ginder he en tot mails ofzo.
Dikke zoen xxxx

William, Ria & Co

Dag Frouchke,

Here we are again,

Ben echt jaloers op u, gij ga met ne schonen teint terug naar huis komen :-) Tegen da gij terug komt is de winter al voor den helft voorbij :-) dan ist misschien met heel veel goede hoop al terug een beetje aant opwarmen ;-) als gij de zon meebrengt natuurlijk :-)

Ik heb een bericht gestuurd ook naar uwe hotmailaccount omdat ik geantwoord heb op uwe mail,

Dikke kussen, knufs en tot schrijfs voor de volgende avonturen van Marijke in Benin :-)

Van ons
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Karen

Hey zusje,
Ik ga jaloers zijn op u bruin kleurtje.
Hoe gaat het met je project? Is je spel gelukt?

Ons mamske is verkouden. Ze heeft hele goede commentaren gekregen op het begin van haar eindwerk. Bij deze is ons mamske dus bijna afgestudeerd. Ze moet enkel in juni nog haar eindwerk verdedigen.
Ik heb heb ondertussen bijna examens.(begin: 6/12)
met ons papske is alles goed.

groetjes uit het koude, momenteel droge België
Karen en co.

Thaïs

Hej Marijke!

Ik wil ook zon,zee, strand (liefst zonder python dan wel ;))! Hier is het echt verschrikkelijk weer zoals je waarschijnlijk al gehoord had. Vandaag is het weer enorm koud. Dat is rede 1 om jaloers te zijn. Rede 2: vandaag examenrooster gehad en er staan er 12 op het programma! Dat is dus gelijk aan paniek.
Ik vind het wel enorm chic wat je daar allemaal doet echt super! Hopelijk worden de komende weken eve fijn als degene die al geweest zijn. Doe da daar nog goe hoor!
Dikke kus x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active