MarijkeInBenin.reismee.nl

week 8

Hey daar

Vandaag een blog met gevlecht haar!!! hahah maar laat ik maar met het begin beginnen...

Maandag een fijn werkend dagje op het werk: contractje maken, spel afwerken,....Om dan dinsdagochtend voor twee dagen richting Grand popo te vertrekken. Hier hebben we twee kleine dorpjes bezocht waar we dan samen gezeten hebben met de vrouwen om te praten over de problemen in het dorp en wat ze willen veranderen. Deze vrouwen praten enkel Mi-na, dus een vertaling Frans - Min-na, en vice versa was dus steeds even nodig opdat ik kon volgen.

Toen het op een gegeven moment over muskietennetten gingen stelde ik de vraag of men van het bedrag dat men wekelijks ophaalt voor een persoon in het dorp die het die week het meest nodig heeft, niet een klein deel telkens opzij kon leggen omdan voor heel het dorp muskietennetten te kopen...kreeg ik als antwoord van een vrouw die voor de rest op de vergadering nog amper iets gezegd had: ' Waarom koopt die blanke niet voor heel het dorp muskietennetten!' Ik versta geen mi-na, maar toen had ik wel door wat ze vertelde! Madame Claudia sprong me gelukkig bij en verdedigde mij door te zeggen dat ik zelf maar een student ben en dus niet over de middelen beschik enzo! Zelf heb ik dan nog toegevoegd dat hulp goed is, maar dat het niet goed is om steeds afhankelijk te zijn en dat het beter is zelf oplossingen te zoeken! Pff 'alle blanke zijn rijk' is hier de standaardgedachte!

Het tweede dorpje was hoewel vriendelijker minder interessant omdat men hier het belang van muskietennetten reeds begrepen en de discussie meer ging over het hoe organiseren van de wekelijkse bijeenkomst. Ebenezer had mij de camera-gegeven dus kon ik me toch lekker bezighouden als cameravrouw :).

Hierna hebben we nog een school bezocht. Hier gingen we de kinderen laten kennismaken met het spel dat ik had gemaakt rond paludisme. (= malaria) Dit was echt mijn beste ervaring tot hiertoe! Toen ik aankwam kwam er een klas van zo'n 30 kindjestussen de 7 en9 jaar, naar me toegelopen 'Yovo, Yovo, bonsoir' Dat was echt zo indrukwekkend, zo vertederend!!! In de klas waar we het spel dan gingen voorstellen waren er reeds twee leerkrachten aanwezig wat maakte dat de kindjes rustiger op hun stoel bleven zitten. Ze hadden een welkomsliedje voorbereid!! Zo lief!!!

Tijdens het spel waren de vrijwilligers die voor de klas het spel mochten spelen best bedeesd, maar dit kwam denk ik 1) omdat wij er waren ,en 2) omdat ze helemaal niet zo goed kunnen lezen en die leerkracht steeds tussenbeide kwam en riep dat ze 'luider moesten spreken', 'tegoei moesten lezen',...Dit vond ik eigenlijk best vervelend maarja je kan daar niets tegen doen natuurlijk. Op het einde hadden ze ook twee bedankingsliedjes waarbij enkele zelfs gedanst hebben!! Dit bezoek zal echt mij het meest bijblijven, je smelt gewoon weg bij al die vertederende gezichtjes!!

Woensdag hebben we dan met een motorboot op de Mono gevaren. Dit is een rivier op de grens Togo - Benin. Aangezien we ook in het water van Togo gevaren hebben, kan ik dus zeggen dat ik ook in Togo ben geweest =) ! We gingen rond 7u vertrekken om niet al teveel last te hebben van de zon. Wanneer je niet op een uurtje kijkt is ons dat ook min of meer gelukt =)! Na zo'n 2.5uur op het water zijn we gestopt op een eilandje om enkele bomen te planten, maar het was toen echt warm!!

Na het middageten zijn we dan terug richting Cotonou vertrokken.

Donderdag en vrijdag waren kalme dagen op het werk want er was eingelijk amper iets te doen wat best vervelend is. Ik hoop dat de volgende twee weken er toch wat werk is voor mij!!

Zaterdag ben ik dan met Amber naar een Kerstmarkt geweest. Nuja, ondanks het feit dat er een Kerstboom stond was de Kerstsfeer ver te zoeken. Het was eigenlijk een gewone markt met gewone typische Afrikaanse spulletjes. We hebben dus naar hartelust kunnen souvenier -shoppen =)!!! In de namiddag heb ik gezellig met mijn gastkindjes en tata samengezeten en het was een gezellige boel.

Zondag heb ik dan mijn haar laten vlechten...1.45u heeft dit geduurd...best vreemd om jezelf zo te zien!! s'avond heb ik de meeste er al uitgehaald, alleen de bless heb ik mooi laten zitten ...ik vond het anders precies of ik geen haar had =) !!!! Ik had al wel gedacht dat het bij blanke mensen minder mooi is, maar ik vond toch als ik drie maanden in Afrika was, dat ik mijn haar is moest gevlecht hebben =)!!

dikke kus

bisous

Marijke

Reacties

Reacties

Tinne

Hihih amaj Marijke aan al dat souveniergeshop te horen ga jij met het dubbel naar huis komen dan dat je vertrokken bent :p
Het lijkt daar toch nog allemaal heel tof !
Blij dat te horen en ook leuk dat ik je af en toe ne keer tref op fb-chat of via mail :-) want we missen je hier hoor!
Dikke zoen

Thaïs

Hej Marijke!
Ik reken erop dat die vlechtjes blijve zitte tot ek da gezien heb e =).
Super da het daar allemaal nog altijd zo tof is! Ben stiekem toch wel een beetje jaloers, zo'n ervaring zie ik ook wel zitte. Geniet nog maar van het warme weer want het zal enorm tegevalle als je terugkomt. Voor de moment ligt er sneeuw en morgen geven ze maxima van -7°! Echt verschrikkelijk.
Geniet er nog van en dikke kus! x

Lut & Kieran

Dear Marijke,
Great to be able to follow your adventures from our comfy seats. Doesn't time fly when you'are enjoying yourself! There's only a couple of weeks left before you are due back home- and it seems like only yesterday when I read your 1st blog. So sorry for not sending you a sign of life sooner. We do hope my girl that you'll make the most of your final weeks in the African sunshine. At the moment we're snowbound but if the weather and roads improve we might visit Belgium next week - but to hear your stories we'll meet here or over there sometime next year if that's allright with you? Keep smiling, lots of love Lut & Kieran XXX

Stijn

Heeey,

Waauw, het vrijwilligerswerk wordt echt intenser heb ik het gevoel, ik hoop dat je nog graag terugkomt :-p Alleszins, amuseer u echt nog die komende weken en wanneer je terugkomt is het hier in België nog eens feest. ;-)

Groetjes,

Stijn

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active