MarijkeInBenin.reismee.nl

week 2

Hey iedereen

Een up-date over mijn tweede week in Cotonou. Van maandag tot vrijdag had ik dus mijn lessen, verder aangevuld met het kennismaken met nog meer familieleden! Het weekend was zeer leuk. Zaterdagochtend heb ik mijn was gedaan en in de namiddag zijn we naar het strand gegaan 'Obama beach'. Mmmm zo mooi weer, met een lichte bries zodat het gewoonweg perfect strandweer was. De golven hier zijn echt ongelooflijk sterk, dus is het bij voetje-baden gebleven! Hier heb ik een meisje uit Nigeria leren kennen,Lulu . In Nigeria spreken ze Engels en zo switchen van Frans naar Engels was best moeilijk..in het begin was het Engels met Franse zinnen..echt grappig!!!!

Lulu, studeert hier in Benin maar spreekt geen woord Frans! Dat snap ik echt niet. Als je hier bent voor je studies (= drie jaar) dan is het leren van de taal toch het eerste wat je doet??? Ze heeft dan ook veel heimwee omdat ze met niemand kan praten. Maar goed, ze is heel vriendelijk en we hebben afgesproken dat we elkaar nog eens gingen ontmoeten.

Zondag zijn we naar Ouidah gegaan. 'we' zijn: de chauffeur, papa Thierry, mama Genevieve, broer van Genevieve: Gérard, zus van Genevieve Jaqueline, de twee nichtjes Denden en Prunelle,het neefje Dani en ik!! Dat zijn dus 6 volwassenen en 3 kinderen in een 5-personenwagen!!! Maar dat is hier de gewoonte. Beninesen kunnen als geen ander de capaciteit van hun auto ten volle benutten. Wat dacht je van de koffer vol met matrassen en dan nog een stuk of 15 matrassen op het dak gebonden en voorin een persoon of drie. Of de koffer tot aan het dak vol met sinaasappelen en enkele vaten op het dak,....Ook op een brommertje past veel meer dan je zou denken: wat dacht je van een gezin bestaande uit mama, papa en twee kindjes en nog een zak graan erbij???

In Ouidah zelf zijn we eerst naar het museum gegaan, maar dit was vrijteleurstellend. Het gebouw deed vroeger dienst als ambassadevan Frankrijk ten tijde van de kolonisatie. Het is best groot, maar bitter weinig te zien.

Verder zijn we pottenen borden gaan halen bij een kennis van Jaqueline, waarna we die dan gevuld hebben met Eten dat wekochten aan kraampjes/restaurants. Op weg naar het strand, waar we gingen picknicken zijn we dan nog gestoptbij de Cathedraal. Dezewas zeer sober: witte muren en een houten dak, zonderbeelden, schilderijen of andere versieringen.

De tempel van de python is op hetzelfde plein als de cathedraal maar die hebben we maar gelaten voor wat het was!!

Verder zijn we dan langs het plein 'Chacha' gereden, wat ten tijde van de slavernij de plek was waar ze de slaven naartoe brachten, en vanwaar de tocht naar het strandbegon.

Op de weg naar het strand, zo'n 4 km, kom je overal beelden tegen zoals o.a. 'l'arbe de l'oublie' die symbool staat voor het vergeten van je familie, je afkomst,... Eens je de weg richting strand afliep als slaaf kwam je nooit meer terug.

Er zijn twee redenen om het strand te bezoeken. Enerzijds is het historisch gewoon erg belangrijk maar anderzijds is het gewoon een super mooi plekje natuur. Aan het strand staan er enkele lege huisjes en op een terras van één van deze hebben we gepicknicked. Zo zaten we een beetje uit de zon, want die was erg warm.

Het weekend is wel een klein beetje in mineur geeindigd. Dat men de kinderen hier slaat, dat hadden ze me al gezegd, maar blijkt dat ze hier een echte zweep voor hebben!! De grote zus van Dani heeft hem hiermee geslagen, en dat omdat hij een glas citroenwater genomen had en dat niet mocht!! Ik was even volledig geschokeerd!! Toen ze later naar huis gegaan waren kwam de zus nog terug voor de zweep, dus ik denk dat Dani er thuis ook nog van langs gekregen heeft van zijn papa, en die zal wel harder slaan dan de zus!!!

dikke kus

Marijke

Deborah

Ja culturen verschillen!
Ben echt super blij dat het zo goed meevalt, ben echt wel jaloers :s.
Je zegt dat ze een chaufeur hebben, dus niet in sloppenwijken slapen??

Hoe vlot het Frans eigenlijk??

Veel plezier nog en geniet ervan